Dag 2 efter op

Var på sjukhuset vid 9 i tisdags, och fick duscha med detsamma. Lade mig sedan i sängen och tog det lugnt medan mamma stannade i fåtölj bredvid. Framåt 10- halv 11 satte de en nål i min arm och tog blodprover, de sade att de skulle komma tillbaka och sätta dropp senare. Droppet kom vid halv 12 och jag fick höra det skulle dröja max 1,5-2h innan op. Efter typ 10 min kom de tillbaka och sade att det var dags! Blev nerkörd till operationssalen och fick lugnande innan de skulle sätta dit ryggbedövningen som jag var så nervös över men det kändes inte så mycket. Sedan lade jag mig ner på bristen och fick andas syrgas och poff sa det, nästa gång jag vaknade var klockan 14.30 typ och jag låg på uppvaket. Syrgasen gjorde mig sjukt torr i munnen så fick vatten i omgångar.


Jag skulle stanna på uppvaket över natten och bli flyttad till avdelningen på förmiddagen, just för att de behöver ha koll på smärtan och så. Jag var rätt pigg ändå, även om jag slumrade till rätt ofta. På kvällen fick jag i mig en yoggi, gott efter att man inte ätit på 24h. Sov dåligt på natten, sade till om smärtlindring, ändring av sängens läge, syrgas mm. Kateter hade jag fått under operationen också, och den retade så det kändes som jag behövde kissa hela tiden. På morgonen fick jag i mig frukost iallafall, en yoggi och en rostmacka. Efter det skulle jag försöka ställa mig upp, men jag kom inte längre än till att sätta mig på sängkanten då trycket över bröstet blev så högt så jag blev helt svimfärdig och fick lägga mig ner. 

Så kom jag tillslut till avdelningen, ett 3 bäddsrum där en kvinna och en äldre dam låg. Otroligt trevliga och roliga vilket kändes så bra! Var väldigt trött resten av dagen så sov mycket och fick mycket smärtlindring. Dränet som jag hade ut från lungan (?) togs bort på EM och även katetern, så jag var uppe och gick en stund! På kvällen fick jag otrolig smärta när jag skulle upp från sängen så det gick inte, fick bara lägga mig ner direkt och få fler tabletter. Vaknade vid 4 på morgonen nästa gång, gick upp på toa och fick smärtlindring. Somnade om och åt god frukost senare.

Fysioterapeuten kom innan lunch, vi gick i korridoren och jag fick ett papper med rörelser jag ska göra samt andningsövningar. Gjorde båda delarna så sedan dess har jag inte varit lika tungandad! Fantastiskt skönt! Varit uppe en gång på EM också samt gjort övningarna, nu väntar jag på besök av mamma. Senare kommer Lena och ev Linus. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0