Har ni glömt midsommartävlingen?

Som jag skrev för några månader sedan skulle vi ha en tävling där man skulle gå ner mest (procentuellt) i vikt för att vinna. Tanken var att sporra svärisarna lite, R har ju redan dietat länge. När vi började tävlingen vägde jag 59,9 men innan jag hann börja dieta (orkade inte direkt) vägde jag 60,2. 

När jag väl kom igång drog jag ner på kolhydraterna och åt 3 ägg till frukost, protein och sallad till lunch och samma till kvällen. Vissa dagar åt vi lite kolhydrater på kvällen. Mellan målen åt jag mellis, typ lite nötter. 

Hann bara dieta 1 mån innan tävlingen var slut och tills dess hade jag då gått ner från 60,2 till 57,6. Inte alls för att jag behöver gå ner i vikt utan bara för att se vad som skulle hända med kroppen om jag drog ner på kolhydraterna. Kolhydrater i för stor mängd gör att man känner sig "svullen.

Summan; under dieten kände jag mig väldigt "tom" i kroppen, alltså att jag inte samlade på mig en massa vätska. I början var jag hungrig och fick lågt blodsocker men efter några dagar kände jag mig som vanligt. En väldigt skön känsla att inte känna sig svullen! 

Nu är den hårda dieten slut men jag kommer fortsätta att äta så lite kolhydrater som möjligt vid måltiderna, däremot kommer jag äta en glass/fika/godis/whatever om jag är sugen på det men i måttliga mängder. 

Kroppen mår bra av att inte få i sig onödigt mycket kolhydrater och man märker en STOR skillnad på hur man känner sig mot när jag åt kolhydrater jämt! Även om kolhydrater är typ det godaste som finns så är det värt det att skippa dom. 

Å andra sidan finns det fler sätt. Istället för att plocka bort kolhydraterna och äta fett kan man ta bort fettet och äta kolhydrater. Det är fett och kolhydrater ihop som är onödigt!


R gick ner från 85 till 79 på den korta tiden, men så tränar han hårt varje dag också. Muskler väger mer än fett så jag fattar inte hur han kunde gå ner såpass mycket men det visar att man har mer fett på kroppen än man kanske tror! 

Att banta var aldrig mitt mål, det är inte sunt för kroppen och man går upp allt igen, om inte mer, när man börjar äta som vanligt igen. Däremot att se över sina matvanor och välja ett nyttigare alternativ är bara bra! Självklart får alla äta vad de själva vill. Berättar bara vad vi gjorde och min syn på det. Och kom ihåg - det är sååå viktigt att äta på regelbundna tider och små mellanmål. Du går inte upp i vikt för att du äter bra och ofta, du går upp i vikt för att du väljer fel mat/mellis/äter för sällan! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0