Inklickning

Redan igår gick jag ut en kort stund med mira och började träna med klickern. Läste lite på internet först och gjorde som många rekommenderar - ge godis och klicka. Upprepa 5-10 ggr tills hunden förstår vad det handlar om. Vi gjorde det ett par till gånger inomhus under kvällen, då i kombination med sitt-klick-godis & ligg-klick-godis. 

Imorse provade vi igen, först bara godis-klick och sedan sitt-klick-godis. 

Sedan såg jag en video om skvallerträning, alltså att hunden ser någonting, tar kontakt med dig och får belöning. Syftet är att hunden ska reagera (men inte agera), komma till dig och skvallra för belöning. 

Detta kan man då göra med allt - människor, cyklar, bilar, djur osv. Vi gick ner till gröningen, mira såg en fågel - klick och godis. Sen for en hare upp från gräset - klick och godis. Haren spanade hon på rätt länge då den stannade en bit bort så jag fortsatte klicka och ge godis. Tillslut tog hon självmant kontakt med mig (syftet med det hela) och då klickade jag igen och gav godis. ALLTID belöning efter ett klick! 

Vi gick vidare och såg en till hare längre bort - klick & godis. Sedan fick det räcka, små korta stunder räcker i början för att inte tappa koncentration. Klicker- & skvallerträning känns kul!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0